Bemutatkozás
Mária Valéria Keresztény Óvoda
Intézményünk, Hódmezővásárhely város első óvodája a Mária Valéria utcai Óvoda jogutódjaként épült fel 1957-ben. Az 1868-ban létesült régi óvoda fél évszázadon keresztül mintaóvodaként működött. Az új óvoda az ország egyik legmodernebb intézménye lett.
2006. augusztus 31-től intézményünk fenntartói jogát átadta Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Közgyűlése az Árpád-házi Szent Margitról nevezett Szent Domonkos Rendi Nővérek Apostoli Kongregációjának. A szerzetesrend, amely 1868-ban gyermek-és ifjúsági nevelésre alakult, és intézményeinek 1948-as államosítása előtt az ország több pontján működtetett óvodákat, 1991-es újraindulása után is fontos pasztorációs feladatának tartja az óvodai nevelést és a kisgyermekeken keresztül elérhető családjaik lelki gondozását is.
Tervek között szerepelt egy óvoda átvétele a várostól. Az átvétel 2006. augusztus 31-én meg is történt.
A fenntartóváltás nem törte meg az intézmény addigi kiváló működésének ívét, hanem azt keresztény lelki taralommal még tovább gazdagította.
A fenntartó és az óvoda között a kapcsolat kölcsönös bizalomra épülő, közvetlen.
A Domonkos nővérek a rend szellemiségének megfelelően evangelizációs munkájukat mind a pedagógusok, mind a szülők, mind a gyerekek irányába nagy szeretettel végzik, Intézményünk szakmai önállóságát biztosítják. Az keresztény szellemű nevelés elindítását nagy körültekintéssel, az ökumenizmus érvényre juttatásával tették.
Az óvoda épülete népi építészeti elemeket magán viselő, esztétikus megjelenésű. Az egyes csoportok önállóságát fűrészfogas jelleg és a teraszok beépítése jellemzi.
Udvarunk létesítésénél három fő funkciót vettünk figyelembe:
- legyen játszóhely,
- nyújtson alkalmat a természeti megfigyelésekre, tapasztalatgyűjtésre,
- legyen lehetőség a növények ápolására, gondozására, kiskertek létesítésére.
A változatos növényzetű udvar így kiváló terep az évszakok változásainak nyomon követéséhez, megfigyeléséhez, tevékenykedtetéshez, tapasztalatszerzésre. Érzelmi töltést kap a megfigyelési feladat attól, hogy ez a sok változás a mi kertünkben, a mi udvarunkban, a mi fánkkal történik, a mi kezünk munkája nyomán terem a borsó, a zöldpaprika.
E lehetőségek kellő alapot biztosítanak a gyermekek környezetbarát életmódjának kialakításában. A környezet aktív megismerését az esztétikai területek komplexitását minden esetben kiemelten kezeljük. Ezekkel a tevékenységekkel a gyermekek magasabb rendű érzelmeit kívánjuk kibontakoztatni, alkalmat nyújtva ezzel a szabad alkotó légkörű óvodai életre.
Nevelőtestületünk különös vonzalmat érez a néphagyományokban gyökerező irodalmi alkotások átadásához, valamint a kézműves tevékenységek, kismesterségek továbbörökítéséhez. Óvodapedagógusaink hosszú ideje eredményesen működtetik a „Vadvirág” bábcsoportot, munkaközösségi keretek között. A gyermekek által ismert, irodalmi értékű mesék, gyermekirodalmi alkotások közvetítését, feldolgozását tűzték ki célul. A tanév folyamán több alkalommal színvonalas előadások keretében a mesék feldolgozásával, változatos bábtípusok alkalmazásával maradandó színházi élményt nyújtanak a gyermekeknek.
Képzett, szép hangú óvodapedagógusaink „kamarakórust” alakítottak, amely szintén, mint munkaközösség működik. A „Dúdoló” Kamarakórus a tanév során több alkalommal színvonalas hangversenyt ad a gyermekeknek válogatott zenedarabok felhasználásával. Repertoárjukban a magyar népdalkincs, és gyermekjátékdalok is szerepelnek, valamint neves zeneszerzők darabjai. Hangszerbemutatókat a kollégák, és szülők segítségével szerveznek. Harmadik munkaközösségünk, az óvoda-iskola átmenetet segítő munkacsoport a jelenkor kihívásaival néz szembe. Sokkal korábban felismerve a probléma fontosságát, létrehoztuk a munkacsoportot, amely figyelemmel kíséri az aktuális szakirodalmat. Mindhárom munkaközösség fontos feladatként végzi a kollégák szakmai támogatását az adott területen. Kollégáink jól képzettek, munkánkat az Alapító Okiratban meghatározott feladatok tükrében magas színvonalon végezzük, összhangban a fenntartó elvárásaival, az óvoda törekvéseivel.
Az óvodai élet szervezésénél (az alapdokumentumok adta kereteken belül) igyekszünk a szülők igényeit is figyelembe venni, évről évre egyre több olyan programot szervezünk, ahol nem csak a gyermekek, hanem családtagjaik is részt vehetnek.
Fontos feladatnak tartjuk a gyermekekben kifejleszteni az ünnepelni tudás képességét, megtapasztaltatni velük az együtt ünneplés örömét. Az ünnepek elsősorban a keresztény ünnepkörhöz kapcsolódnak, de fontosnak tartjuk a magyar népszokások, néphagyományok ápolását. Jeles napok, ünnepek az óvodában: Szt. Mihály nap, Szt. Márton nap, Advent, Mikulás, Karácsony, Farsang, Március 15., Húsvét, Szt. György nap, Anyák napja, Gyermeknap, Évbúcsúztató.
Az értelmi nevelés, differenciált fejlesztés egyaránt megvalósul a játékban és szervezett tanulási folyamatokban. A gyermekek egyéni fejlettségi szintjét figyelembe véve egyénre szabottan foglalkozunk velük, fejlesztjük őket. Olyan tanulási lehetőségeket biztosítunk, melyek az irányított megfigyelést, tapasztalatszerzést, ismeretszerzést is magába foglalják.
A tevékenységek szervezésekor a sikerélményekre épülő ösztönzést igyekszünk erősíteni a gyermekeknél.
A felzárkóztatást differenciált nevelés keretei között végezzük. A korrekciós feladatok ellátását a város által biztosított szakemberek (logopédus, fejlesztő pedagógus) segítik.
Fontosnak tartjuk a tehetséggondozást is, városi szinten Oviolimpián, mesemondó versenyen, városi, megyei és országos szinten rajzpályázatokon alkalmanként kiemelkedő eredménnyel veszünk részt.
Végezetül örömmel számolhatunk be arról a nem elhanyagolható tényről, hogy óvodánk a közelmúltban teljes körű felújításon esett át, amelynek eredményeképpen korszerű, modern, szemet gyönyörködtető környezetben várjuk az óvodánkat választó szülőket és gyermekeket.
Pedagógiai hitvallásunk
A gyermek a család és pedagógus számára Isten ajándéka. A keresztény családi nevelés folytatásaként feladatunk a keresztény értékek erősítése. Fontos tényező nevelésünkben az érzelmi biztonság, kiegyensúlyozottság, a derűs, oldott légkör, a jó közérzet. Nevelésünket igyekszünk arra irányítani, hogy a gyermek szeretetben, szeretet által megtanuljon kapni, adni, másokkal törődni.